Քիչ առաջ ոստիկանության զորքերը մտան Էջմիածին քաղաք։ Երկու ավտոբուս է բերվել Էջմիածին, որոնք, ըստ երևույթին, սպասում են հրահանգի։ Մայր Աթոռի բակում իրավիճակը գերլարված է։ Հավաքված քաղաքացիները թույլ չտվեցին իրավապահներին իրենց հետ տանել Շիրակի թեմի առաջնորդ Միքայել Սրբազանին։ Այստեղ են ժամանել նաև կարմիրբերետավորները։ Մայր Աթոռի մոտ հավաքված քաղաքացիները կոչ են անում բոլոր հայերին հավաքվել Մայր Աթոռի բակում և կանգնել ի պաշտպանություն Եկեղեցու։               
 

«ԱՆԵՆՔ ԱՌԱՎԵԼԱԳՈՒՅՆԸ` ԴԱՐԻ ՎԻԹԽԱՐԻ ՔԱՅԼԵՐԻՆ ԳՈՆԵ ՓՈՔՐ-ԻՆՉ ՄՈՏԵՆԱԼՈՒ ՀԱՄԱՐ»

«ԱՆԵՆՔ ԱՌԱՎԵԼԱԳՈՒՅՆԸ` ԴԱՐԻ ՎԻԹԽԱՐԻ ՔԱՅԼԵՐԻՆ ԳՈՆԵ ՓՈՔՐ-ԻՆՉ ՄՈՏԵՆԱԼՈՒ ՀԱՄԱՐ»
09.12.2011 | 00:00

…և ոչ միայն մշակույթի մասին
«Իրատես de facto»-ի հյուրը ՀՀ արվեստի վաստակավոր գործիչ, բանասիրության դոկտոր, պրոֆեսոր, գրականագետ ԴԱՎԻԹ ԳԱՍՊԱՐՅԱՆՆ է:

«ՀԱՅՐԵՆԻՔԸ ՊԱՀՈՒՄ ԵՆ ՀԱՅՐԵՆԻՔՈՒՄ ԱՊՐԵԼՈՎ»
-Պարո՛ն Գասպարյան, ինչո՞վ է առանձնահատուկ Ձեր հրատարակած «Ակսել Բակունց: Կյանքը և ստեղծագործությունը» գիրքը, ինչո՞վ է այն տարբերվում բակունցյան նախորդ հրատարակություններից և հատկապես ի՞նչ նոր բացահայտումներ է պարունակում ստալինյան վարչակարգին զոհ գնացած գրողի ողբերգական ճակատագրի առումով:
-Գիրքը լույս է տեսել 2009-ին` Բակունցի ծննդյան 110-ամյակի առթիվ` «XX դար: Հայ գրողներ» մատենաշարով: Ամբողջովին նոր գիրք է` Բակունցի կենսագրության շարադրանքով, երկերի վերլուծությամբ, գրողի ժառանգության անհայտ էջերի հրապարակմամբ: Զետեղված են Բակունցի մեղադրական գործն ամբողջությամբ` թարգմանված հայերեն, նաև Բակունցի երկերի ակադեմիական քառահատորյակից դուրս մնացած 18 գործ: Այս գրքով փորձել ենք մեր ժամանակների ձեռքբերումներով լիովին ամբողջացնել Բակունցի ստեղծագործական կերպարը:
-Կարո՞ղ եք մեկնաբանել Չարենցի գերեզմանը պղծելու երևույթը:
-Այդ ամենը դատարկ խոսակցություն է, ընդամենը լրագրողական սխալ, որ մտել է շրջանառության մեջ: Կա ենթադրություն` մի քանի վկայություններով, որոնց համաձայն` այդ տեղում է թաղված Չարենցը: Այդքանը միայն: Ոչ մի որոնում դեռևս նյութական ապացույցների չի հանգում: Լավագույն դեպքում կարող ենք ասել, որ ենթադրաբար այդտեղ է թաղված Չարենցը, բայց ասել, թե դա Չարենցի գերեզմանն է, սխալ է: Իսկ եթե գերեզման չկա, ինչի՞ մասին է խոսքը: Սրբազան, մաքուր արժեքներն են պղծվում, երկիրն է ոտնատակ գնում, Դուք ինչի՞ համար եք անհանգստանում: Արդեն մեկ ամսից ավելի է` այս անտեղի խոսակցության մեջ ենք:
-Լա՛վ, չվիճեմ Ձեզ հետ (կարծում եմ` այս հարցում Դուք ընդդիմախոսների պակաս առանց ինձ էլ չեք ունենա), բայց չէ՞ որ սա գերեզմանապղծության եզակի դեպքը չէ մեզանում. Երևանի քաղաքային պանթեոնում ամփոփված մեր մեծերի` Դեմիրճյանի, Քոչարի, Վաղարշյանի, այլոց շիրիմները ևս ենթարկվել են նման ոտնձգությունների: Սրան ի՞նչ անուն տալ:
-Դա մեր բարբարոսության, բարոյազրկության մասին է խոսում: Այո՛, մի քանի կիլոգրամ մետաղի համար գերեզմաններ են պղծվում: Դրանք մարդկային, գաղափարական որակների մեջ չեն տեղավորվում, այդ բանն անողները պարզապես գողեր, ավարառուներ են:
-Այդ նույն ազգի մեկ այլ հատկանիշ է այսօր դրսևորվում ամերիկահայ համայնքում. մարդիկ վճռականորեն ոտքի են կանգնել և պահանջում են Գեթիի թանգարանից վերադարձնել Զեյթունի Ավետարանից պակասող 8 նկարազարդ էջերը: Սա մեղմո՞ւմ է բարոյական անկումի մեր ազգային դրսևորումները:
-Անպայման պետք է այդ էջերը վերադարձվեն մայր գիրք: Սա մեր ժողովրդի պատմության վկայականն է, և բավական է հանդուրժել այն փաստը, որ Ամերիկան թալանում է բոլոր ազգերի պատմությունների արժեքավոր նմուշները: Իրաք մտավ և ոչ թե պարզապես ոչնչացրեց վարչակարգը, այլ առաջին հերթին թալանեց Իրաքի համաշխարհային մշակութային ժառանգություն ունեցող թանգարանը: Այս մշակութային թալանին պետք է վերջ տրվի: Աշխարհի երկրները տարբեր ռազմատնտեսական կարգավիճակներում են, բայց բոլորն էլ պետք է տեր կանգնեն իրենց մշակութային արժեքներին: Ամեն ինչ պիտի անենք մեր Ավետարանի էջերը հետ բերելու համար:
-Ժողովրդի ձայնն այս դեպքում բավարա՞ր է, թե՞ պետք է լինի նաև Հայաստանի միջամտությունը:
-Եթե պետք է, մենք էլ այստեղ ոտքի կկանգնենք, կհավաքվենք Ամերիկայի դեսպանատան դիմաց ու կներկայացնենք մեր պահանջը: Ինչո՞ւ` ոչ: Բողոքի ցույց պիտի անել և պահանջել: Այդ մի քանի է՞ջն է Ամերիկային պակասում: Մեզ համար դա պատմություն է, իսկ Ամերիկայի համար ի՞նչ մի մեծ բան է: Չեն էլ ցուցադրում, ինչ-որ խորունկ տեղում պահված է: Կարծեմ 120 օր ժամանակ է սահմանվել խնդիրը լուծելու համար: Մենք չպիտի ընդունենք որևէ փոխհատուցում, մեզ ուրիշ բան պետք չէ այդ մասունքներից բացի: Կա այդպիսի մտայնություն` այլ բան առաջարկել մեզ:
-Լոբի ու բրի՞նձ` ավանդույթի համաձայն:
-Չգիտեմ, թե ինչ, բայց մեզ մեր մի քանի էջն է պետք: Մեզ համար Մատենադարանն Արարատի պես մի բան է, մեր ազգային կերպարի խորհրդանշանը: Այդ էջերն էլ պարտադիր պետք է վերադարձվեն ու հանձնվեն ի պահ Մատենադարանին: Եթե ամերիկյան համայնքը պինդ կանգնի, ուզածին կհասնի:
-Մենք մեր ինքնության վավերագրերը կորցնելու մշտական վտանգի մեջ ենք: Վերջին շրջանում այդ խնդիրը հատկապես սրվում է հարևան Վրաստանի առնչությամբ: Օրեր առաջ ջավախահայ երիտասարդը բաց նամակով դիմել էր ՀՀ նախագահին` խնդրելով պաշտպանել Ջավախքում 30 տարի հայերեն դասավանդած իր մոր իրավունքները, որին անհիմն ազատել էին աշխատանքից: Հայատյացության, հայ արժեքները սեփականելու փաստերն անհաշվելի են Վրաստանի պարագայում: Մենք նոր թշնամի հարևա՞ն ենք ձեռք բերում:
-Վրաստանը երբեք մեզ բարեկամ չի եղել: 1930-ական թվականներին Բակունցը, Չարենցը, մեր ազգի մյուս մտավորականները դա էին ասում: Բերիան Անդրֆեդերացիայի կազմում ուղղակի շահագործեց Հայաստանը: Ինչքան բեռ որ նախատեսված էր Հայաստան գալու համար, դատարկվում էր Վրաստանում: Վրացական պահվածքը պիտի իր ճիշտ պատասխանն ստանա: Ես վերջերս մեկ շաբաթով եղա Վրաստանում: Խայտառակ պատկեր է: Մեկ հայկական դպրոց է մնացել: Տնօրենը մի երիտասարդ է` Մուրադյան ազգանունով: Շատ հեռանկարային կադր վրացիների համար: Հայերեն չգիտի, մի կերպ խոսում է ռուսերեն: ՈՒսուցիչները դասավանդում են հնացած, մաշված դասագրքերով: Ես դասագրքերի հեղինակ եմ, պատրաստ եմ անձամբ ուղարկելու նրանց դասագրքեր, բայց տեղ չեն հասնում: 17 աշակերտ կար դպրոցի ավարտական դասարանում, բայց տնօրենն ասում էր, թե հազիվ դրանցից 4-5-ը կարողանան ավարտել, որովհետև մյուսները վրացերեն լավ չգիտեն: Ջավախքի վիճակը շատ ծանր է: Մեր հրատարակած «Հայոց լեզու և գրականություն» ամսագիրը ոչ մի կերպ չի թափանցում Ջավախք, Թիֆլիս: Մշակութային այս հաղորդակցության ճանապարհը փակել են: Մենք Ամերիկայից մեր 7-8 էջն ենք պահանջում` մեր մագաղաթն ամբողջացնելու համար, բայց հայ երիտասարդությունն է կործանվում Վրաստանում և Ջավախքում: Թիֆլիսում վրացական Սուրբ Երրորդություն եկեղեցին կառուցեցին Խոջիվանքում, այն դեպքում, երբ լուսահոգի Գարեգին Ա կաթողիկոսը հայտարարել էր, որ պետք է վերակառուցի Խոջիվանքը: Այդ խոսքից անմիջապես հետո փորեցին տեղանքը, գցեցին իրենց եկեղեցու հիմքերը և կառուցեցին գանգերի վրա, այն դեպքում, երբ այդ նույն եկեղեցու կառուցման համար նախատեսված էր այլ տեղ, և անգամ փորված էին հիմքերը: Այսպիսի հարևան չի լինում: Թշնամին երևի ավելի ճիշտ կպահեր իրեն, քան այս բարեկամ կոչված Վրաստանը: Մենք պիտի վրացիների հետ իրենց արժանի լեզվով խոսենք, անհրաժեշտության դեպքում նաև ուժային մոտեցում ցուցաբերենք: Բավական է այսպես խեղճացած մնանք: Մեր խեղճությունն ու վախեցածությունն ինչքա՞ն պիտի շարունակվեն: Ո՞Ւր ենք հասել. ավերված, դատարկվող երկիր, բարոյական զարհուրելի անկում, արժեքային համակարգի չգոյություն: Կյանքն այստեղ կարծես թե աշխուժանում է ընտրությունից ընտրություն:
-Այսինքն` մենք հիմա կյանքի աշխուժության շրջանո՞ւմ ենք. առջևում ընտրություններ են:
-Կյանքի աշխուժության շրջանը կարծես սկսվում է ընտրության ժամանակ, երբ հիշում են ժողովրդին: Բայց հիմա ժողովուրդ էլ չկա: Մահացու տվյալներ են արտագաղթի տվյալները: Կորցնում ենք իրական հայրենիքը: Հայրենիքը պահում են հայրենիքում ապրելով, հայրենիքում բազմանալով, հայրենիքի տնտեսությունը զարգացնելով, հայրենիքի բարոյական արժեքները պահելով, ազգային մշակույթի պատմությունն իմանալով, ոչ թե ամեն կերպ ազգայինը տրորելով, օտարանալով, ուրիշ արժեքների մեջ մտնելով, փախչելով: Միայն անցյալ տարի 280 հազար հայ արտագաղթել է Ռուսաստան` Սիբիր: Մերոնք ի՞նչ են մտածում: Նպատակը երկիրը դատարկե՞լն է: Էլ մեր ինչի՞ն է պետք պահանջատիրությունը: Ինչո՞ւ ենք խոսում Վրաստանի վերաբերմունքի մասին: Մենք այսօր պիտի արմատապես շրջադարձ կատարենք դեպի հայ մարդը, հայ մարդու ցավը: Պիտի լուծենք սոցիալական խնդիրները, աշխատանքով ապահովենք: Մի գործարան չաշխատեց այս քսան տարում: Միայն ավերվեց ու ավերվեց: Լա՜վ, շրջափակումը հասկացանք, բայց տրիկոտաժի մի արտադրություն է՞լ չէր կարելի աշխատեցնել: Աշխարհի լավագույն քիմկոմբինատներից էր «Նաիրիտը»: Դիմացն էլ ավտոդողերի գործարանն էր: Սրանից եկամտաբեր բան կա՞ր: Ինչպե՞ս քանդեցին: Պիտի պարզապես կատարյալ ապուշ լինել այդ ամենը ձախողելու համար: Հայաստանը շեն, կառուցիկ, լիքը երկիր էր, և ազգային հարստությունը դարձավ մի քանիսի սեփականություն, թալանվեց, վաճառվեց, վատնվեց, ու ոմանք դարձան դրության տեր: Զավեշտալին այն է, որ հիմա երկրի «տերերն» ավելի հարուստ են, քան երկիրը:

«ԵՐԲ ՀՈՏԻ ԳԼՈՒԽԸ ՇՈՒՌ ԵՍ ՏԱԼԻՍ, ԿԱՂ ՈՉԽԱՐՆԵՐՆ ԱՌԱՋ ԵՆ ԸՆԿՆՈՒՄ»
-Այդ շրջանի տերերից մեկը` Հրանտ Բագրատյանը, ներկայիս վարչապետին է մեղադրում երկիրը հավաստի կործանման տանելու մեջ: Կարծում եք` նա դրա բարոյական իրավունքն ունի՞:
-Հայաստանն սկզբից ևեթ ճիշտ հունով չգնաց: Ամեն մի անցում, ամեն մի փոփոխություն թուլացնում է երկրի ուժը: Մենք ձեռքից ձեռք անցանք, տրորվեցինք, թշնամանքն ընկավ ժողովրդի մեջ: Կուսակցական խաղերը, ապակենտրոնացումը փոշիացրին մի հրաշալի կառուցիկ հանրույթ, ազգային մտայնություն, կերպար: Մենք կորցրինք ավելին, քան ձեռք ենք բերել: Ձեռք ենք բերել Ղարաբաղ, որը, ըստ էության, դատարկ է գրեթե. դատարկ գյուղեր, չվերաբնակեցված տարածքներ… Մեր կորուստները շա՜տ շատ են, և ըստ իս` անվերականգնելի: Ո՞վ է այսօր խոսում Հայաստանի տնտեսությունը վերականգնելու մասին: Ոչ ոք: Այլևս մոռացել են: Նույն կերպ է մյուս արժեքների դեպքում: Մտավորականն այդ հիշողությունների կրողն է, պահպանողը, հիշեցնողը: Կգրի հոդված, վեպ, կտա հարցազրույց, կթարգմանի մի բան: Այսքանը: ՈՒրիշ լծակ չունի: Բայց մտավորականին լսող, բանի տեղ դնող չկա: Եվ ժամանակն է, որ մենք անցյալին ուրիշ աչքերով նայենք, եղած լավ բաները չմոռանանք: Առաջ թերթում մի հոդված լիներ, բոլորը քննարկում էին, արձագանքում: Հիմա ինչքան կուզես` խոսիր, գրիր, ոչ մեկի պետքը չէ: Սա ժողովրդի նկատմամբ արհամարհանքից է գալիս: Արհամարհանք մտավորականի կարծիքի հանդեպ: Ճշմարտությունն այսօր վտանգված է: Չի կարելի ճշմարտության ճանապարհը կորցնել: Հայ մարդն իրեն լիարժեք չի զգում իր հայրենիքում:
-Դրսում լիարժե՞ք է զգում:
-Ես դրսում եղողներին համարում եմ կորած մարդիկ: Նրանց կյանքը մեկ-մեկուկես սերունդ է: Եվ սրա դեմ գաղափարախոսություն, պետական քարոզչություն էլ չկա: Վերաբերմունք չկա: Ասում են` «60 հազար գնացել է, 70 հազար վերադարձել»: Ո՞Ւմ են խաբում, իրե՞նց, թե՞ ժողովրդին: Մենք համատարած կեղծիքի մեջ ենք բոլոր բնագավառներում: Արդեն զանգվածաբար են գնում:
-Ցանկացած, անգամ ամենաանհուսալի վիճակներում կառչելու ինչ-որ բան է գտնվում: Այսօր այդ կառչելու բանը ո՞րն է:
-Մատենադարանի նոր շենքն է այդ կառչելու բաներից մեկը, որտեղ մարդը, մտավորականն իրեն այնքա՜ն լավ է զգում: ՈՒրախալի է Սևանի մակարդակի բարձրանալը: Շատ բարձր եմ գնահատում նախկին քաղաքապետի գործունեությունը: Ի՜նչ լավ աշխատեց քաղաքապետարանը Կարեն Կարապետյանի գլխավորությամբ. Երևանը մաքրվեց, բարեկարգվեց: Ես ներքին ցավով տարա նրա հեռանալը: Հիացած էի: Շենքերը լվացվում էին, ներկվում, ծեփապատվում, վերականգնվում էին թափված քարերը: Զգում էիր, որ քաղաքը տեր ունի: Հույս ունեմ, որ նորանշանակ քաղաքապետը կշարունակի այդ աշխատանքները, որ քաղաքը չեն մոռանա: Հենց ճիշտ քարը ճիշտ տեղում դրեցին, կփրկվենք: Տնտեսությունն էլ պիտի այդպես վերականգնեն: Տնտեսություն չկա: Համատարած վախկոտություն ու համակերպվածություն է:
-Ո՞Ւմ է սա ձեռնտու:
-Դրսի տերերին. ստրուկ են պահում, մատուցում են մեզ իրենց թերմացքը (ըստ որում` ոչ միայն տնտեսական, այլև մշակութային թերմացքը` սերիալներ, հանդիսանքներ և այլն): Գնում ենք դեպի Եղեռնի հարյուրերորդ տարելից. պիտի խելքի գանք: Եթե երկիրը դատարկվեց, տնտեսությունը չաշխատեց, մարդու աչքին այլևս ոչինչ արժեք չի ունենա:
-Ասում եք` տնտեսություն չկա: Այնինչ կան բազում նորաթուխ տնտեսագետներ, և անկասելիորեն շարունակվում է դիմորդների հոսքը դեպի տնտեսագիտական ֆակուլտետներ:
-Տնտեսագիտության գծով միայն 9 գիտական խորհուրդ կար: Պաշտպանվում են ատենախոսություններ` հորինված, մասնավոր անձի կողմից փողով գրված: Գիտությունը հանել են վաճառքի` ահավոր չափերով: Ասպարեզ են մտնում 21-22 տարեկան գիտության թեկնածուներ, ովքեր, բուհը նոր ավարտած, դեռ գիտության տառին անտեղյակ մարդիկ են: Կոչումները գնվում են` բանակից ազատվելու համար: Հարվածի տակ են դրվում գիտությունը, գիտության հետագա կառավարումը: Այդպիսի երիտասարդները վաղը կառավարելու են գիտական հաստատություններ` ստորացված ու ճնշված պահելով իսկական գիտնականին: Նույն վիճակն է իրավագիտության ասպարեզում: Գրվող և վաճառվող ատենախոսությունների ճանապարհը պիտի փակել: Խայտառակ բաներ են կատարվում ԲՈՀ-ում, ինչը ջրի երես ելավ երկու տարի առաջ կատարված ստուգումների արդյունքում:
-Բանասիրության ասպարեզում առքուվաճառք չի՞ կատարվում:
-Բոլոր ասպարեզներում էլ կատարվում է: Մեր ասպարեզում, թեև համեմատաբար ավելի «պարկեշտ» բարքեր են և դրույքաչափեր, բայց դիմողները գիտեն, թե ում պետք է դիմել: Թավալգլոր` անկումից անկում ենք գնում: Հայտնի խոսք է. «Երբ հոտի գլուխը շուռ ես տալիս, կաղ ոչխարներն առաջ են ընկնում»: Մինչև առողջը գա-հասնի առաջ, նորից շուռ կտան: Յուրաքանչյուր հեղափոխություն կործանարար է: Աշխարհին ուժեղ երկրներ պետք չեն: Մինչև այս անկումը չդադարի, մինչև չփորձենք վերականգնել մեր արժեքները, մեր դրությունը չի շտկվի: Հավատանք մեր վաղվա օրվան: Ծանրագույն ժամանակներ շատ ենք տեսել: Հիմա պիտի միաբանվենք, մի կողմ թողնենք ներքին բաժանարար գծերը և սթափ հայացք նետենք մեր երկրին, ժողովրդին: Անենք առավելագույնը` դարի վիթխարի քայլերին գոնե փոքր-ինչ մոտենալու համար:
Զրույցը վարեց Կարինե ՌԱՖԱՅԵԼՅԱՆԸ

Դիտվել է՝ 1490

Մեկնաբանություններ